سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کسب در امد از طریق my7diamonds

https://www.my7diamonds                           
احتمالاً تا به حال اسم شرکت My7Diamonds یا هفت الماس رو شنیده‌اید. این شرکت برای فروش محصولات خود که الماس است از بازاریابی شبکه‌ای استفاده می‌کند. در این مقاله سعی شده با استفاده از سه شاهد بسیار ساده نشان داده شود که فعالیت این شرکت از نوع بازاریابی شبکه‌ای ناسالم بوده و فروش الماس تنها پوششی برای یک طرح هرمی است. لازم به ذکر است که این سه دلیل بسیار ساده و واضح تنها قسمتی از دلایل مستند و بسیار قوی برای ناسالم بودن فعالیت این شرکت است. ابتدا به اختصار در مورد نحوه فعالیت این شرکت توضیح داده ‌شده، سپس شواهد مورد نظر ذکر شده‌اند.

قیمت هر جفت الماس‌های این شرکت که برای عضویت در طرح فروخته می‌شود تا قبل از 1 سپتامبر 2005 بین 790 تا 930 دلار بود. برای اینکه فردی بتواند در طرح فروش شرکت وارد شود باید حتماً از محصولات این شرکت خرید کند. برای این کار می‌تواند:
پول الماس‌ها را یکجا پرداخت کند.

از طرح شروع سریع یا Fast Start Plan استفاده کنند. در این طرح فرد قسمتی از پول الماس را بسته به نوع طرح در ابتدا می‌دهد (بطور مثال 200 دلار)، سپس بقیه پول الماس را می‌تواند بعداً بدهد یا اینکه به تدریج از پورسانت‌های او کم خواهد شد.و پس از پایان پرداخت پول، الماس به او تحویل داده می‌شود.

این شرکت برای فروش الماس‌های خود و پرداخت پورسانت به اعضاء از طرح باینری استفاده می‌کند. پنج شیوه‌ی مختلف برای شرکت در این طرح و دریافت پورسانت وجود دارد:
1/1A,1/1B,3/3A,3/3B,3/3C

در اینجا فقط طرح 3/3B که پرطرفدارترین طرح بوده و بیشتر افراد با این طرح وارد سیستم‌می‌شوند توضیح داده می‌شود. در این طرح به ازای هر 3 فروشی‌که در سمت راست و 3 فروشی که در سمت چپ رخ می‌دهد، 100 دلار به عنوان پورسانت به فرد داده می‌شود. البته در حین کار تحت شرایط خاصی جوایزی نیز به فرد داده می‌شود و یا اگر الماس را پیش خرید کرده باشد، در برخی مراحل قسمتی از پول الماس از پورسانت او کم خواهد شد، که در اینجا نیازی به بررسی این جزئیات نیست. علاوه بر این شرکت یک سقف پراخت پورسانت نیز دارد که وابسته به نوع طرح متفاوت خواهد بود. برای طرح 3/3B این سقف برابر با 1500 دلار در روز است.

خب تا اینجا قدری با نحوه فعالیت این شرکت بطور اختصار آشنا شدید. حال می‌خواهیم سه نکته‌ی مهم و بسیار ساده را مطرح کنیم که نشان دهنده ناسالم بودن فعالیت این شرکت بوده و مشخص می‌کند سیستم فعالیت این شرکت یک دسیسه هرمی بوده که سعی دارد خود را در قالب فروش کالا استتار کند.

برای خرید یک محصول بطور کلی سه روش وجود دارد:

نقدی: در این شیوه فرد پول کالا یا خدمات را پرداخت می‌کند و جنس را تحویل می‌گیرد. بطور مثال فرض کنید قیمت کالای x برابر با دو میلیون تومان است. در این صورت فرد دو میلیون تومان به فروشنده می‌دهد و جنس را همان موقع تحویل می‌گیرد.

قسطی: در این شیوه ابتدا فرد قسمتی از پول کالا را می‌دهد و جنس را در همان ابتدا تحویل می‌گیرد و بتدریج بقیه پول را پرداخت می‌کند. به دلیل اینکه در این شیوه فروشنده تمام پول را در ابتدا دریافت نمی‌کند، و بمرور زمان تمام پول بدستش می‌رسد، در این روش قیمت تمام شده کالا قدری بیشتر از خرید نقدی است، که این اختلاف قیمت بدلیل بهره پولی است که فروشنده دیرتر دریافت کرده است. بطور مثال کالای x که در بالا گفته شد، ممکن است با استفاده از این شیوه دو میلیون و دویست هزار تومان برای خریدار تمام شود.

پیش خرید:‌ در این شیوه که کاملاً متفاوت با فروش قسطی است. خریدار ابتدا قسمتی یا تمام پول را پرداخت می‌کند، سپس پس از مدتی و پس از اینکه تمام پول کالا را پرداخت کرد، آنرا دریافت می‌کند. در این روش بدلیل اینکه پول مشتری مدتی دست فروشنده مانده ولی هنوز کالایی دریافت نکرده، بهره پول او از قیمت خرید نقدی کسر خواهد شد. بنابراین قیمت تمام شده برای مشتری در این حالت کمتر خواهد بود. بطور مثال کالای x که در بالا گفته شد،‌ ممکن است با استفاده از این روش یک میلیون و هشت‌صد هزار تومان برای خریدار تمام شود.

البته باید ذکر کرد که این تقسیم بندی کلی است، و در روش‌های هیبرید ممکن است بسته به قیمت و نحوه و زمان فروش از تلفیقی از این شیوه‌ها استفاده شود.

اما نکته مهم چیست؟ همانطور که گفته شد قیمت تمام‌شده در حالت نقدی و پیش خرید با هم قطعاً متفاوت خواهد بود و قیمت پیش خرید کمتر از قیمت نقدی است. اما در شرکت My7Diamonds اگر شخصی بخواهد نقدی خرید کند یا اینکه پیش‌خرید کند (از Fast Start Plan استفاده کند)، در هردو حالت باید یک مبلغ را پرداخت کنند. بنابراین قطعاً الماسی که از طریق پیش خرید فروخته می‌شود گرانتر از قیمت واقعی بفروش می‌رسد. با توجه به آمار‌های غیر رسمی، تقریباً تمامی افرادی که وارد طرح My7Diamonds شده‌اند از Fast Start Plan استفاده کرده‌اند. گرانفروشی و ارائه کالا با قیمتی بیش از مقدار واقعی آن یکی از نشانه‌های مهم دال بر ناسالم بودن یک طرح بازاریابی و دسیسه هرمی بودن آن است.

پورسانتی که در طرح‌های بازاریابی سالم به افراد داده می‌شود، وابسته به میزان فروش کالا یا خدمات است. یعنی بطور مثال اگر حنسی به فروش می‌رسد، 10 درصد از پول آن به پرداخت پورسانت‌ها در شبکه اختصاص داده می‌شود، بنابر این اگر جنسی به قیمت یک هزار تومان بفروش برسد؛ صد تومان به پورسانت اعضاء تخصیص داده می‌شود و اگر قیمت جنس یک میلیون تومان باشد، صد هزار تومان برای این‌کار در نظر گرفته می‌شود.

اتفاقی که در شرکت My7Diamonds می‌افتد این است که میزان پورسانت پرداختی به اعضاء هیچ وابستگی به جنسی که بواسطه آنها بفروش می‌رسد، ندارد. یعنی اگر فردی در زیر آنها یک جفت الماس 910 دلاری را خرید می‌کند، تفاوتی با خرید یک جفت الماس 790 دلاری ندارد. بعبارت ساده‌تر، میزان پورسانت پرداختی هیچ ارتباطی با قیمت، ارزش و نوع کالایی که از طریق عضو بفروش می‌رسد، ندارد. اگر بخواهیم واقع‌بینانه بگوییم در واقع شرکت این پورسانت‌ها را بخاطر ورود افراد تازه به اعضا می‌دهد، که همان Headhunting است. کاملآً واضح است که چنین سیستمی که میزان پورسانت ارتباطی با میزان و قیمت کالایی که از طریق عضو بفروش می‌رسد ندارد، یک سیستم ناسالم و دسیسه هرمی می‌باشد.

همانطور که گفته شد قیمت جفت الماس‌های این شرکت تا قبل از تاریخ 1 سپتامبر 2005 بین 790 تا 930 دلار بود. ولی پس از آن چه اتفاقی افتاد؟ طبق بیانیه شرکت My7Diamonds در تاریخ 14 آگوست 2005 قیمت الماس‌های این شرکت از یک سپتامبر 2005 کاهش خواهد یافت. خب تا اینجا هیچ چیز خاصی به چشم نمی‌خورد. ولی وقتی به میزان کاهش قیمت که در تمامی الماس‌ها رخ داده دقت می‌شود، خیلی غیرعادی به نظر می‌رسد، میزان کاهش قیمت‌ها بصورت زیر است:

Emerald/Pear از 910 دلار به 460 دلار یعنی ٪49 کاهش قیمت. (3/3C,1/1B)
Oval/Marquise/Baguette از 910 دلار به 590 دلار یعنی ٪35 کاهش قیمت. (3/3B)
Princess از 790 دلار به 660 دلار یعنی ٪16 کاهش قیمت. (1/1A)
Round Brilliant از 930 دلار به 890 دلار یعنی ٪4 کاهش قیمت. (3/3A)

سوالی که در اینجا به ذهن می‌رسد، این است که چرا چنین کاهش قیمتی رخ داده است؟
آیا در مورد الماس که جزء کالا‌های با قیمت تثبیت شده همچون طلا، پلاتین و غیره است و اصولآً میزان تغییر قیمت این اشیاء‌ بسیار کم می باشد، کاهش ٪49 قیمت کالا یک امر طبیعی می‌باشد؟
آیا واقعاً الماس اینقدر در جهان زیاد توزیع شده که قیمت آن به نصف کاهش پیدا می‌کند؟
چرا در مورد الماس‌های طرح 3/3B که بیشترین میزان پیش‌فروش را داشته‌اند و قاعدتاً اگر قرار بود بواسطه عرضه زیاد قیمتشان کاهش پیدا کند، این کاهش کمتر از الماس‌های طرح 1/1B و 3/3C است؟
آیا این کاهش قیمت که تنها در مورد الماس‌های این شرکت و علی‌رغم ثابت بودن قیمت جهانی الماس رخ داده است، امری عادی است؟
آیا این کاهش ناگهانی قیمت، بیانگر این مطلب نیست که بوضوح قیمت الماس‌ها قبلاً بسیار بیشتر از ارزش واقعی آنها بوده و این شرکت که الماس‌ها را بسیار گران‌تر از ارزش واقعی آنها به فروش می‌رسانده و هنوز هم می‌رساند، یک طرح بازایابی ناسالم و دسیسه هرمی را اداره نکرده است؟‌

این‌ها سوالاتی هستند که وقتی از به اصطلاح بازاریابان شرکت My7Diamonds پرسیده می‌شود؛ هیچ جواب منطقی، علمی و مستندی نمی‌توانند به آنها ارائه کنند. با توجه به میزان کاهش قیمت الماس‌ها بوضوح این شرکت الماس‌ها را بسیار گرانتر از ارزش واقعی آنها بفروش می‌رساند. که این امر همانطور که قبلاً هم ذکر شد، دلیلی بسیار آشکار بر ناسالم بودن این فعالیت است.

لازم به ذکر است که سه دلیل گفته شده که از واضح‌ترین نشانه‌های ناسالم بودن فعالیت این شرکت است، تنها چندین دلیل ساده از بسیاری دلایل مستند و قوی مبنی بر دسیسه هرمی بودن طرح بازاریابی این شرکت است.